Unknown Uncertain in front of Star-spangled II (detail)

 

 

 

STAR-SPANGLED

Under mitt arbete inför denna utställning inträffade det vi numera kallar Elfte september. Jag kunde inte låta bli att ta in dessa händelser i mitt konstnärliga arbete.

Min startpunkt blev en väggmålning utförd på våder av papper spända från golv till tak. Målningen visade ett möte mellan dekorativa element ur den österländska och västerländska kulturens textila och ornamentala historia. Jag arbetade med en färgskala som kändes ovan, med en kollision av starka udda färger.

Jag tillverkade mobiler av inplastade dubbelsidiga fotografiska utskrifter, av vilka jag kallade den ena Rörlig synvinkel. Den föreställde uppförstorade ögon av vid tidpunkten verksamma filosofer vid Filosofiska institutionen i Lund. Den andra mobilen hade ett bildmaterial hämtat från katastrofen i World Trade Center. Mobilerna hängde fritt på galleriet.

Ett annat verk på utställningen var sytt av grovt oblekt ylletyg. Det tycktes uppmana sina betraktare att omfamna varandra från olika sidor av verket utan att kunna se varandra. Jag kallade verket Okänd osäker. I ytterligare ett väggverk på papper mötte den amerikanska flaggans typiska ränder och stjärnor stjärnteman från den arabiska kultursfären.

Verket visades 2001 på Galerie Leger i Malmö



STAR-SPANGLED

As I was working with this exhibition the incidents we have come to know as 9/11 hit the world. I felt that I had to deal with them as an artist.

My starting point was a floor-to-ceiling painting on paper covering the gallery walls with decorative patterns from both Eastern and Western cultures. I worked with combining these shapes in a colour scheme that I found challenging and appealing.

I also made hanging mobiles from photographs, one of which, Mobile Viewpoint, consisted of the enlarged eyes of contemporary philosophers. Another mobile was made from images of the World Trade Centre disaster. The mobiles moved freely in the gallery space.

Another element, of free-hanging cloth made from coarse woven wool, urged viewers to get physically close without being able to see each other. I called this work Unknown Uncertain. In another piece the stars and stripes of the American flag met the star patterns of Arabic ornaments in a painting.

These works were shown in 2001 at Galerie Leger in Malmö, Sweden