SPINAL CHORDS
Utgångspunkten för detta verk finns i en modell avbildad här intill i det svartvita fotocollaget i mitten. Modellen åstadkom jag på en kurs i offentlig utsmyckning i Västerås 1990. Den byggnad jag arbetade med genomskars av en cykelviadukt. Viadukten bars upp av pelare som var elliptiska i genomskärning. Ellipserna hade avhuggna ändar. Den form som uppkom kände jag igen från ett tidigare arbete från 1987 (se Silent Fruit, Rostrum).
Jag valde att arbeta med en spiral åstadkommen av dessa huggna elliptiska segment roterade i små steg runt en central punkt. Jag diskuterade med skulptören som ledde kursen hur det skulle vara möjligt att faktiskt gjuta en sådan spiral i exempelvis betong. När jag senare fick möjlighet att gå en kurs i betonggjutning, kunde jag realisera en första betongspiral. Det var arbetet med formen som tog längst tid. När jag byggde formen bestående av alla dessa segment som förflyttades stegvis för att skapa den negativa spiralen, insåg jag vilka slående möjligheter för fotografering som formen erbjöd.
Jag ansökte om och fick ett projektbidrag av Konstnärsnämnden för att experimentera med fotografi och datorgrafik. Jag tog svartvita bilder och arbetade med de scannade negativen i en Amiga Commodore dator. På så sätt producerade jag ett antal färgdior som sedan kopierades i stora cibachromebilder om 70 x 100 cm tillsammans med färgsatta texter, se foton.
För att kunna gjuta resterande fem spiraler kontaktade jag Skanska Prefab i Hjärup. De sponsrade genom att låta mig använda deras resurser i gjuthallarna. Jag byggde gjutformarna på förhand men fick allt övrigt material bekostat av Skanska. De fem spiraler jag gjöt där hade alla sin individuella form och lite olika pigmentering av betongen.
Under arbetsprocessen började jag fundera över vad spiralen som form kan implicera. Jag rörde mig i riktning mot frågan om arv kontra miljö; om DNA och släktskap inom en familj. Jag tänkte också på att spiralerna var sex till antalet; lika många som medlemmarna i min biologiska familj. Dessa tankar formulerades till textrader färgsatta och kopierade i samma cibachrome format som spiralfotona, se bilder. I katalogen till SYDNYTT II skrev jag:
"Spinal chords, ryggradsmelodier, variationer på ett tema. Sagrada Familia, släktskap, likheter och skillnader. DNA, Nature and Nurture, går det att bryta mönster? Nedärvd inpräglad form - cementerad kulturprägling. Hur förhåller sig formen till innehållet? Livmodern och fostret, within you, without you."
Ursprungligen visad på SYDNYTT, Malmö Konsthall, 1991-92 Sedan på Konsthall Rix, Linköping 1992 (numera Passagen)